Gemeente Utrecht
Beste digitale dienstverlener van alle gemeenten in Nederland

 

Het was de wens van premier Rutte dat dit jaar alle gemeenten hun digitale dienstverlening op orde zouden hebben, maar de praktijk laat helaas een ander beeld zien. Veel gemeenten worstelen nog met hun digitale dienstverlening richting de burgers. Met uitzondering van de gemeente Utrecht. Uit onderzoek van BNR Nieuwsradio en kaartenmaker ESRI zijn zij de nummer 1 van Nederland als het gaat om digitalisering.

 

Belastingen, melding openbare ruimte en bereikbaarheid
Esri onderzocht drie thema's waarop gedigitaliseerd had moeten zijn: belastingen, meldingen over de openbare ruimte en bereikbaarheid van de gemeente op basis van contactgegevens. Op elk thema waren punten te verdienen, met in totaal 15 punten. De gemeente Utrecht is de enige die het maximum aantal wist te behalen.

 

Melding openbare ruimte met Slim Melden app
Op BNR Radio licht Corinne van Veldhuisen, programma manager publieke dienstverlening van de gemeenten Utrecht toe dat zij veel tijd en mensen geïnvesteerd heeft in het opzetten van een begrijpelijke, eenvoudige en  toegankelijk website waarop informatie goed vindbaar is. Ze hebben echt naar de burger geluisterd en daarop is de site afgestemd. Als burgers niet snel de benodigde informatie online vinden, zullen ze er ook geen gebruik van maken. “Digitalisering is iets waar je niet omheen kunt”, zegt Van Veldhuisen

Luister naar het interview >

Een van de thema’s op de website is ‘melding openbare ruimte’ en dat is in samenwerking met Civity gerealiseerd. Via de Slim Melden oplossing kunnen burgers en bedrijven op een eenvoudige manier (vrije) meldingen doen door het object op de kaart aan te klikken en een melding te doen. Het is niet alleen een slimme app om burgerparticipatie te vergroten, het ontzorgt de gemeente ook bij het stroomlijnen van meldingen over openbare ruimte en de afhandeling ervan.

Slim Melden, zo werkt het
De werking is heel eenvoudig. De burger gaat op zijn smartphone, tablet of pc naar utrecht.slimmelden.nl  en zorgt dat de optie ‘locatie’ op de smartphone of tablet is ingeschakeld. Op de kaart van Utrecht is nu zichtbaar waar de burger zich bevindt inclusief de openbare attributen, zoals vuilnisbakken, bushokjes in zijn omgeving. De bijbehorende gegevens zijn al gekoppeld – zoals nummer van het object, locatie et cetera – die hoeft de burger niet meer in te vullen of op te zoeken. Ook is al inzichtelijk of er al een melding is gedaan. Het symbool op de kaart is dan rood gekleurd en bij het aanklikken van het symbool vindt de burger de informatie die bij de melding hoort. Als de burger een melding heeft gemaakt, dan ziet hij op de kaart ook alle informatie over de melding.

Slim Melden Utrecht

“In onze constante zoektocht naar slimme oplossingen voor dienstverlening kwamen we bij Slim Melden uit. Met deze toepassing maken we meldingen over de openbare ruimte eenvoudiger door onze eigen open data beter te gebruiken. Een mooi voorbeeld van win-win: eenvoudiger voor inwoners én efficiënter voor ons.”

                  Corrine van Veldhuisen
                  Programmamanager Publieksdienstverlening, gemeente Utrecht

 

Bekijk hier de video waarin Kees Geldof wethouder Publieke Dienstverlening en Openbare Ruimte uitleg geeft over Slim Melden 

Bekijk de video van Slim Melden

Geïnteresseerd?
Benieuwd wat Slim Melden voor uw gemeente kan betekenen? Neem dan contact op met Civity via info@civity.nl of bel 030 697 32 86 voor een afspraak. 

< Ga terug naar alle verhalen uit de praktijk